سردمه سردمه .

سردمه

شلف ديواري اولين بار در چه جاهايي نصب شد؟

شلف ديواري

شلف ديواري يكي از المان‌هاي زيبا و قديمي براي به كار بردن در طراحي دكوراسيون داخلي مي باشد. اگر علاقه‌اي به آويزان كردن تابلو نداريد و دنبال پر كردن فضاي ديوارهاي خالي هستيد، شلف ديواري گزينه مناسبي مي باشد. در اين مقاله به معرفي انواع شلف ديواري و سبك هاي مختلف آن مي پردازيم.

شلف ديواري مي‌تواند به صورت قاب‌دار شبيه به قاب چوبي نصب شود يا مي‌تواند صرفاً يك سطح مسطح باشد كه در يك قسمت نصب مي‌گردد. شلف‌ هاي ديواري به شكل چهارگوش، شش گوش يا به اشكال خلاقانه طراحي مي‌شوند. قفسه‌ها را مي‌توانيد به صورت يك در ميان، كوچك و بزرگ نصب كنيد.

قفسه‌هاي آشپزخانه معمولاً با رنگ دكوراسيون آشپزخانه هماهنگ مي‌شود. برخي از مدل‌هاي اين قفسه‌ها به گونه‌اي ساخته شده است كه اشكال هندسي در همديگر فرو رفته است. اين مجموعه از شلف‌هاي ديواري معمولاً يك محصول واحد، محسوب مي‌شوند. در برخي ديگر از انواع شلف‌ هاي ديواري، قفسه‌ها به صورت يك در ميان، رنگ‌هاي متفاوتي دارند. تركيب رنگ، مطابق با سليقه مشتري انجام مي‌گيرد. اگر شما هم مي‌خواهيد دكوراسيون متفاوتي داشته باشيد، به خريد شلف ديواري با نماي متفاوت و خلاقانه فكر كنيد. قبل از خريد مشخص كنيد كه قرار است چه چيزهايي را داخل قفسه‌ها بگذاريد.

شلف ديواري اولين بار در چه جاهايي نصب شد؟

شلف هاي ديواري براي اولين بار براي آشپزخانه ها در نظر گرفته شدند. استفاده از طبقات چوبي براي جاي دادن ظروف و وسايل در آشپزخانه هاي قديمي يك موضوع جا افتاده بود و در بيشتر آشپزخانه ها ديده مي شد. بيرون آشپزخانه ها شلف هاي ديواري به طاغچه بالاي شومينه ها در اتاق خواب و پذيرايي  محدود بودند.

با  گذشت زمان استفاده از شلف ها به صورت ديواري بيشتر شد.تا اينكه امروزه شلف هاي ديواري بيشتر براي تزيين مورد استفاده قرار مي‌گرفتند. البته كاربرد آنها تنها براي زيبايي نيست و براي قرار دادن بسياري از وسايل نيز مي‌توان از آنها استفاده كرد.با  گذشت زمان استفاده از شلف ها به صورت ديواري بيشتر شد.تا اينكه امروزه شلف هاي ديواري بيشتر براي تزيين مورد استفاده قرار مي‌گرفتند.

شلف ها در چه جاهايي از خانه كاربرد دارند؟

از شلف ها مي توان در جاهاي مختلف خانه استفاده كرد. مانند: آشپزخانه، پذيرايي، هال و حمام و

شلف ديواري در آشپزخانه

يكي از موارد  مهم در استفاده از شلف هاي ديواري را مي توان به استفاده انها در آشپزخانه ها نسبت داد. از اين شلف ها مي توان در سوپري هاي بزرگ در آشپزخانه ها، بهره برد. شلف ديواري در آشپزخانه در بالاي ظرفشويي، بالاي اجاق گاز و اطراف هود، نماي زيبايي دارد به صميميت فضا با به نمايش گذاشتن وسايل آشپزي، مي افزايد.

نوع ديگري از شلف وجود دارد كه مورد استفاده آن فقط در آشپزخانه هاست. شلف ميله اي براي نگهداري كفگير، ملاقه و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد كه امروزه نگهداري گل هم به كاربري هاي آن اضافه شده است. اين مورد از شلوغي در آشپزخانه جلوگيري مي كند و ابزارهاي پركاربرد را در دسترس قرار مي دهد.

شلف ديواري در هال و راهرو

يكي از فضاهايي كه مناسب شلف هاي ديواري مي باشند، حال و راهرو ها هستند. راهروهاي منتهي اتاق ها در راهروي ورودي خانه از مناطقي هستند كه نسبت به ساير فضاها استفاده از شلف ديواري براي آنها زيباتر و به جا تر مي باشد. با نصب شلف ديواري ميتوان ديوار يك دست و خالي راهرو را پر كرد.

براي روي شلف هم مي توانيد با استفاده از اكسسوري، كتاب، تابلو، آينه، گل و غيره پر كنيد. اگر در راهروي ورودي از شلف استفاده مي كنيد، استفاده از آينه و جا كليدي هم در كنارش كاربرد آن را بيشتر مي كند.يكي از فضاهايي كه مناسب شلف هاي ديواري مي باشند، حال و راهرو ها هستند.

شلف در اتاق خواب ها

در اتاق خواب، شلف براي تزيين به كار مي رود ولي جنبه كاربردي بسيار مناسبي هم دارد. معمولا شلف را در ديوارهايي كه در زير آن تخت خواب قرار دارد نصب مي كنند كه بسيار جلوه خوبي ايجاد مي كند. ولي براي مناطق زلزله خيز مانند ايران گزينه مناسبي نيست و بهتر است در جايي كه تخت خواب نباشد از شلف ديواري يا هر وسيله تزييني ديواري استفاده كرد.

در كنار پنجره، كنار در اتاق و اگر اتاق داراي دو پنجره است، بين دو پنجره محل هاي مناسبي براي نصب شلف ديواري هستند. به ويژه امروزه كه اتاق خواب ها ابعاد كوچكتري دارند شلف ديواري گزينه اي است كه مي توان از آن براي استفاده حداكثر از فضا استفاده كرد. از آنها در اتاق خواب به عنوان قفسه هايي براي كتاب ها و برخي از لوازم مي توان استفاده كرد.

شلف در اتاق مطالعه

در اتاق مطالعه شلف ديواري كاملا كاربردي و البته تزئيني نيز هست. مي توانيد به جاي كتابخانه از شلف ديواري براي نگهداري از كتاب ها استفاده كنيد. براي زيبا تر شدن اتاق مطالعه و يا  اتاق كار خود از گل، تنديس و… براي تزيين ديوارها و حداكثر استفاده از فضا مي توانيد به كار ببريد.

كاربرد شلف ديواري در پذيرايي

استفاده از شلف در اتاق پذيرايي يا ناهار خوري بسيار رايج شده است. از شلف ديواري مي توان در اطراف تلويزيون و براي نگهداري اكسسوري يا دستگاه هاي پخش خانگي استفاده كرد. در كنج هايي كه معمولا خالي و بدون كاربري هستند استفاده از شلف مي تواند ايده مناسبي باشد.

فضاي پشت مبل ها را مي توان با تابلو پر كرد ولي استفاده از شلف هم مي تواند ايده مناسبي باشد. استفاده هاي ديگر شلف ديواري را مي توان براي آينه ها و شمعدان يا آباژور دانست. اين كاربري براي خانه هاي كوچك كه فضا براي استفاده از كنسول كافي نيست مي تواند بسيار مناسب باشد.استفاده از شلف در اتاق پذيرايي يا ناهار خوري بسيار رايج شده است.

شلف در حمام و دستشويي

حمام و دستشويي يكي از محل هايي است كه به تازگي در آنها از شلف استفاده مي شود. نصب شلف در كنار روشويي و دوش در حمام و دستشويي مي تواند كاربرد بسياري داشته باشد و به جنبه تزئيني آن نيز بپردازد. استفاده از شلف براي نگهداري حوله، دستمال كاغذي، صابون، عطرو… از مواردي هستند كه بر روي شلف ها در سرويس هاي بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرد

گاهي موارد هم روشويي رويِ يك شلف نصب مي شود كه از ديگر راه هاي استفاده از شلف ديواري در سرويس هاي بهداشتي است. اين مورد بيشتر براي خانه هاي كوچك كه سرويس هاي بهداشتي كوچكتري دارند، كاربرد دارد.

شلف در اطراف پنجره ها

از ديگر كاربردهاي شلف در فضاهاي داخلي مي توان به كاربرد آن در اطراف پنجره ها اشاره كرد. علاوه بر زيبايي كه شلف كنار پنجره ها دارد، مي تواند جايي را براي نشستن فراهم كند كه همين موضوع به زيبايي فضا و دكوراسيون داخلي مي افزايد. شلف هاي اطراف پنجره در اتاق ناهارخوري يا اتاق خواب از گزينه هاي مناسب ديگر هستند.

شلف در فضاهاي پرت خانه

در فضاهاي پرت خانه كه كاربري ندارد با استفاده از شلف نواقص را مي پوشانيم و زيبايي و كاربردي به آن مي دهيم. اين گزينه ايده اي بسيار خوب براي قسمت هايي از خانه است كه پرت هستند و لازم است تا از آنجا به عنوان يك فضاي كاربردي استفاده كرد. براي شلف ديواري نصب شده در اين قسمت ها مي توان اكسسوري و يا لوازم متعددي را طبق سليقه و نياز قرار داد.

كاربرد شلف ديواري

 

  1. شلف ديواري براي نگهداري گل و گياه

از شلف مي توان براي پرورش گل در فضاهايي كه داراي نور خوبي هستند، استفاده كرد كه باعث زيبايي، طراوت و سرزندگي مي شود. از اين طريق مي توان به صورت طبقاتي نور مورد نياز براي گل ها را نيز تامين كرد و به نظمي براي گلدان ها نيز دست يافت. حتي گلخانه و پاسيوها نيز مكان هايي مناسب براي نصب شلف ديواري هستند تا گل ها نظم بگيرند.از شلف مي توان براي پرورش گل در فضاهايي كه داراي نور خوبي هستند، استفاده كرد كه باعث زيبايي، طراوت و سرزندگي مي شود.

 

  1. نصب شلف ديواري در بالكن

شلف ديواري در بالكن نيز كاربرد دارد. از اين طريق مي توانيد گلدان ها را در آن قرار دهيد يا حتي برخي از لوازمي كه فضاي كافي در منزل براي نگهداري از آنها وجود ندارد مي تواند روي شلف ديواري با نظم مناسبي در بالكن قرار گيرد.

 

نكات مهم براي خريداري شلف ديواري

استفاده از شلف ديواري در هر فضاي داخلي و خارجي امكان پذير است. از اين رو بسياري از افراد با در نظر داشتن فضاي مورد نظر براي آن، رو به خريداري شلف ديواري مي آورند. در اين بين لازم است نكاتي را براي خريد در نظر داشت كه شامل موارد زير مي شود:

  • قابليت تغيير چيدمان و جابجايي براي آن وجود داشته باشد.
  • طراحي كاربردي و زيبايي مطلوب را داشته باشد.
  • براي نصب آن به ديوار فرايند سخت و پيچيده اي پيش رو نباشد.
  • كيفيت مطلوب براي تحمل وزن لوازمي كه قرار است روي آن قرار گيرد را داشته باشد.
  • به بهينه سازي فضاهاي موجود كمك كند و ابعاد مناسبي با فضاي مورد نظر را داشته باشد.
  • سعي كنيد متناسب با رنگبندي ساير لوازم و سبك ساير وسايل آن را تهيه كنيد.
  • انواع شلف ديواري، بيشتر چوبي يا ام دي اف مي باشند؛ دقت كنيد براي محيط هاي رو باز از جنس مناسبي تهيه كنيد كه در مقابل بارش برف و باران خراب نشود.
  • قابل پاكسازي باشند.
  • نصب ايمن داشته باشند تا با كوچكترين باد يا ضربه نيفتند.
  • شلف ديواري يكي از گزينه هاي عالي است كه مي توانيد از آن هم براي زيباتر شدن فضا استفاده كرد و هم جنبه كاربردي. معمولا مدل هاي ساده آنها هميشه زيبايي خود را دارند و از مد نمي‌افتند.

يكي ديگر از مهم‌ترين ويژگي‌هايي كه انواع شلف ديواري بايد داشته باشند؛ تنوع در طرح و مدل است. با يك جستجوي ساده در انواع ايده‌هاي طراحي قفسه‌ها و شلف‌ها، به زيباترين مدل‌هاي اين لوازم برخورد مي‌كنيد. قطعاً اگر بخواهيد در يك فروشگاه از بين صدها مدل شلف‌ هاي ديواري يك مورد را انتخاب كنيد، كار بسيار دشواري خواهد بود!  آن‌ها معمولاً از چوب، شيشه و فلز ساخته مي‌شوند. برخي از ايده‌هاي خلاقانه هم وجود دارد كه اين قفسه‌ها را به صورت تركيبي از چوب در كنار فلز يا تركيبي از چوب و رزين ارائه مي‌دهد.

 

شلف ديواري در شكل‌هاي مختلف وجود دارند. برخي به صورت مربع و برخي به صورت سه گوش هستند. اگر از سبك كلاسيك براي طراحي انواع شلف ديواري استفاده شود، معمولاً آن‌ها را به صورت چهار گوش مي‌سازند. انواع قفسه‌ها به سبك مدرن از اشكال خلاقانه تبعيت مي‌كنند مثل شلف‌هايي شبيه به شاخ و برگ درختان يا شلف‌هايي كه از خطوط منحني تبعيت مي‌كنند. انواع كاربري اين شلف‌ها دقيقاً مشخص مي‌كند كه طرح آن‌ها چگونه باشد. برخي از انواع شلف‌هاي ديواري از جنس شيشه ساخته مي‌شوند و تقريباً حالت فانتزي دارند.

 

متداول‌ترين مدل‌هاي شلف ديواري به رنگ سفيد يا به رنگ طبيعي چوب يعني قهوه‌اي تيره هستند. شايد به اين دليل است كه اين دو رنگ طبيعي با تمام انواع مدل‌هاي دكوراسيون سازگاري دارند. برخي از انواع قفسه‌ها هم رنگ‌آميزي شده‌اند تا براي موارد خاص مناسب باشند.

معرفي چند نمونه شلف زيبا

?. شلف ديواري شيشه‌اي

اين مدل طبقه و شلف ديواري دلفين از جنس شيشه‌ي بسيار مقاومي مي‌باشد كه اطراف آن از جنس زينك و آبكاري كروم ضد آب است و قابل استفاده در سرويس بهداشتي و محيط‌هاي مرطوب مي‌باشد.

?. شلف ديواري ساده ام دي اف

اين مدل طبقه و شلف ديواري دلفين كاملا ساده مي‌باشد و از ام دي اف ساخته شده است اما داراي روكشي از جنس پي وي سي مي‌باشد كه ضد آب است. اين نوع شلف ديواري قابليت سرهم كردن دارد و مي‌توانيد از آن در آشپزخانه ، اتاق خواب يا پذيرايي خود استفاده كنيد.

 

?. شلف ديواري طرح پرنده

اين مدل طبقه و شلف ديواري بيشتر جنبه‌ي تزييني دارد و زيبايي آن توجه همگان را به خود جلب مي‌كند. توجه داشته باشيد كه جنس اين نوع شلف از ام دي اف مي‌باشد و قابليت سر هم كردن ندارد.

?. شلف ديواري چند طبقه

 اين مدل طبقه و شلف ديواري دلفين به  چند طبقه مي‌باشد و زيبايي خاص خود را دارد.

 

از اين نوع شلف ديواري مي‌توانيد براي قرار دادن وسايل دكوري خود استفاده كنيد و آن‌ها را در چند طبقه نزديك به يكديگر قرار دهيد و جلوه‌اي خاص بسازيد كه همگان از ديدن آن لذت ببرند. اين نوع شلف ديواري شبيه به يك نردبان زيبا مي‌باشد كه جنبه‌ي تزييني دارد.

5. شلف ديواري آشپزخانه

توجه داشته باشيد كه اين مدل طبقه و شلف ديواري دلفين براي آشپزخانه مناسب مي‌باشد و كاربردهاي فراواني دارد. اين نوع طبقه ديواري از جنس چوب مي‌باشد و مقاومت بسيار بالايي دارد.

 

توجه به اين نكته حائز اهميت است كه براي ساخت همه‌ي محصولات دلفين از بهترين مواد اوليه استفاده شده است و محصولات دلفين ماندگاري بسيار بالايي دارند.

6. طبقه ديواري پايه دار

اين مدل طبقه و شلف ديواري دلفين داراي ظاهري بسيار زيبا و شيك مي‌باشد كه همواره مورد توجه همگان قرار مي‌گيرد. اين نوع شلف ديواري از چوب ساخته شده است و پايه‌هاي فلزي مي‌باشد.

7. شلف ديواري مخصوص گوش

اين نوع شلف ديواري دلفين مخصوص گوشه‌هاي ديوار مي‌باشد و در عين سادگي كه دارد بسيار زيبا و جذاب است كه بعد از نصب كردن خواهيد ديد كه استفاده از گوشه‌هاي ديوار براي قرار دادن وسايل تزييني چقدر زيبا و كاربردي مي‌باشد

8. شلف ديواري مدل ريو

اين مدل طبقه و شلف ديواري به وسيله‌ي نخ‌هاي محكمي از چهار طرف بسته شده است و اين نخ‌ها به يك حلقه متصل شده است. براي نصب كردن اين شلف ديواري مي‌توانيد آن را به كمك اين حلقه آويزان كنيد و از زيبايي آن لذت ببريد.

 

توجه داشته باشيد كه اين طبقه ديواري مقاومت بسيار بالايي دارد و توانايي تحمل وزن‌هاي بالا را دارد. به اين صورت كه مي‌توانيد وسايل سنگيني مانند گلدان را بر روي آن قرار دهيد.

 

اگر تمايل داريد در استان هاي شمالي كشور از قوانين شلفهاي ديواري در طراحي دكوراسيون براي طراحي و ايجاد تغيير در فضاي داخلي خانه يا ويلاي خود استفاده كنيد توصيه مي كنيم كه حتما در زمان طراحي دكوراسيون داخلي در رشت و مازندران از نكاتي كه در اين مقاله به آن ها اشاره كرده ايم استفاده نماييد تا يك فضاي دنج و دلپذير كه مي تواند احساس خوشايندي در افراد به وجود بياورد، در اختيار داشته باشيد.

 

https://www.pinterest.com/pin/1090363759758411265

https://social.msdn.microsoft.com/Profile/Ghabonaghashi

https://sites.google.com/view/laibafinch4/home

https://onlineproofing.home.blog/2022/08/29/ghabonaghashi/

https://laibafinch4.tumblr.com/

https://www.reddit.com/r/business/comments/x0japv/httpsghabonaghashiir/

https://myspace.com/laibafinch4

https://en.gravatar.com/laibafinch4

https://www.ted.com/profiles/37846805

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۹:۱۶ توسط:حلوا موضوع: نظرات (0)